Bapa penyayang??
7:52 AM | Author: Jariah Agro Farm



Assalamualaikum w.b.t.

Hari-hari yang berlalu sungguh menguji kesabaran dan keimanan aku. Entah macam mana yang akan datang, adakah aku teguh menghadapi ujian-ujian dari-Nya. Entah aku terus mengikut nafsu amarah yang ada ni. Kenapa nak marah pulak? Nnt di akhir artikel ni aku akan citer kan knp aku jd kurang sbr. Benda2 yang menguji kesabaran ni datang bersama dengan masalah2 lain. Walaupun dalam minggu2 kebelakangan ni jiwa aku rasa seronok bila tgk ‘anak2’ membesar dengan sihat. Aii..bila bercakap tentang kambing ni, byk dugaan yang menguji kesabaran aku.. dari mula beternak hingga la skrg…ada je yang xkene..

Baru2 aku ada melawat beberapa kandang disekitar dengan harapan aku dpt belajar sesuatu dari dorang. Perkara yang paling penting aku tanya ialah pemakanan die. Dlm bidang perternakan ni, makanan la yang memainkan peranan paling penting. Dari makanan la kambing blh hidup dgn sihat, dari makanan la kambing juga blh kurus..pelik kan?dah mkn byk pun, still lagi kurus..sebab nutrient dan zat yang tak seimbang..bende ni dah jadi pada aku sendiri. Malah, dari makanan juga kambing boleh sakit..mcm kita jugak la kan..

Kat sini aku nak kongsi sikit cara pemakanan kambing yang diamalkan oleh 2 kandang ni:

1. Kandang ni menjual kambing baka terbaik jamnapari dan anglo Nubian. Cara pemakanan pagi ialah kulit pisang dan dicampur dgn dedak soya hull+goat pallet. Petang bg rumput semata2. Pendek kata, sistem perternakan ni adalah sistem intensif (kurungan). Untuk pengetahuan pembaca, soya hull dan goat pallet adalah sgt mhl kira2 rm 42-45 seguni 50kg. Mksdnya, bila dikira kos makanan utk kambing dia adalah tinggi disebabkan dedak tadi. Petang kira free la sbb makan rumput. (mungkin blh kira kos buruh,kosssss lagi…). Hasilnya, kambing2 dia ni mmg mantap dan besar2, cukup mkn dan nutrient. Mungkin ada sedikit kelemahan yg xperlu aku nyatakan. Jadi mari kita tgk lak kandang yang kedua.

2. Kandang ni dipelihara semata2 utk hobi..xjauh dari kandang aku..ada baka jamnapari dan mungkin sedikit jawarandu. Cara pemakanan die mudah saje..pagi kambing langsung xdiberi makanan kecuali anak2. Dan bila pukul3 cmtu, dia akan lepas kan kambing makan dgn sendiri di kawasan rezab sungai yg dah tertimbus (jadi mcm padang ragut la). Maka, sistem yang diamalkan oleh peternak ni adalah semi-intensif yang mana tidur di kandang, time makan dilepaskan. Walaupun cmtu, kambing2 dia pun cukup besar dan cukup makan serta begitu produktif. Apa yang boleh aku simpulkan, kos makanan die utk 80ekor kambing ni adalah RM0.00…wahhhhhh!!! ini sudah jimat..hehe..


anak yang sihat membesar


Jadi aku pun pikir yang mana patut aku ikut, nak ikut bg dedak, mahal sgt la pulak..duit pun tgh kering kontang ni..kalau setakat nak backup2 boleh la..kalau nak jd kan makanan ruji, botak la kepala..bila bincang2, kami amik keputusan utk lepaskan makan sendiri. Uiiii…nak melatih dia utk makan sendiri punyala payah..dahla kat sebelah kwsn kandang ni ada org racun rumput, jadi nak xnak kne kawal 100% supaya xg ke tmpt racun tu..kalau x,mati la anak2 ambo tu..heh..bak umpama anak2 kecil yang dulunya disuap makan, dan sekarang nak diajar mkn sndiri..maka, anda akan melihat anak anda bkn mkn sebenarnya, sebaliknya bermain2 dgn mknan tu..betul x?org yg dah kawin dan dah ada anak mesti tahu..haaaiii..cmtu la yang terjadi pada aku dlm mggu ni..bila lepas je..melilau dorang berlari2, bermain2, melompat2…aiiii..dah la kelam kabut aku kejar die spy xg tmpt racun..sengal tol la kambing2 ni..xsekolah ke??heh…puas dok hala kan die kat tmpt ragut spy mkn…tp dorang still main2..mkn pun skit2 je..hal ini analogi dgn mendidik anak2 anda nnt..penat…mmg penat!!


kandang showroom


Kalau anda seorang yang tidak sabar, silap2 mmg jiwa amarah tu menguasai diri..same la dgn aku hr ni..xdpt thn sabar dah..kne la penyepak..haha…marah nya la smpi aku tulis artikel ni pun xreda2 lagi..hihi..aiii, bila2 pikir2 balik, apa la dorang tahu? Gelak sendiri dibuatnya..rupenya aku yg sengal dan xsekolah sbb xdpt thn marah..mmg menternak kambing ni mentarbiyah jiwa, kalau anda lulus dengan tarbiyah ni,mesti jadi seorang ayah yang penyayang..heh

Jadi, didik la anak2 anda nnt dgn sabar dan berhikmah, kalau mereka berbuat slh, jgn terus menghukum tetapi pastikan mereka tahu dahulu apa kesalahan mereka dan perbetulkan mereka sebelum mendenda dgn tujuan mendidik. Tapi mendenda anak dgn denda kepada kambing lain la..aku pun bg denda kat kambing2 aku spy esok dorang xlari2 lagi mcm tadi…penat sehh..dengan hrpn esok korang mkn la betul2 bila dpt kuar ye..jgn lari2 main2…mkn! Phm!

Kalau susah sgt, aku ikut je cara mkn kandang pertama tadi..senang..hbs cerita!

|
This entry was posted on 7:52 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: