"Hadiah Hari Jadi"
9:38 PM | Author: Jariah Agro Farm

Assalamualaikum wbt.

Bismillah,

Rasanya memang sudah lama tidak menulis, bukan sebab apa, saya agak sibuk dengan kerja-kerja untuk menyambung ‘master’. Perbincangan dengan ‘penyelia’ memang agak menggetirkan kerana pilihan ‘tajuk’ itu agak sukar. Satu sebab lain adalah kerana saya tidak mempunyai isu2 yang menarik untuk dikongsi bersama dengan para pembaca sekalian..maklumlah,saya ni bukan penulis sepenuh masa mcm saifulislam, zaharudin, etc. Menulis bagi saya sekadar mengisi masa lapang kerana menulis itu menajamkan fikiran, dan jika ada perkara yang boleh dimanfaatkan bersama, maka ter update lah blog ini. Saya tidak minat untuk menulis hanya menceritakan sesuatu yang sia-sia tanpa ada perkara yang boleh dimanfaatkan dengan para pembaca. Ini matlamat blog ini dibuat, adalah untuk menjadi satu madah perkongsian ilmu dan pengalaman hidup demi memperbaiki diri.

Dan pada hari ini, saat blog ini di update sudah pun 22 september 2009 jam 4.30pagi. Ini bermakna, umur saya dah menjangkau 24tahun pada semalamnya bersamaan eidulfitri ke-2. Hari ini saya dapat bernafas dengan cinta dan kasih sayang Tuhan. Tidak seperti 2 tahun lepas berturut-turut, hari ulangtahun saya disambut dengan kemeriahan dan keberkatan Ramadhan. Ianya sangat bermakna kerana kemuliaan Ramadhan itulah yang membuatkan saya terasa bersyukur dengan setiap umur yang Allah beri. Semoga umurku dipenuhi dengan barakah sepertimana Kau turunkan keberkatan pada bulan Ramadhan. Namun, tahun ini juga tidak terlepas dari kemuliaan Syawal.


My Complete Family


Syawal, yang mana tarikh ulangtahun saya tepat pada 2 Syawal juga membuatkan seperti ada semangat yang hadir dalam jiwa. Takbir tahun ini lebih bersemangat mungkin tanda kemenangan di Ramadhan. Bagi saya, semangat itu hadir bukan sahaja kerana kemenangan di bulan Ramadhan, tetapi juga kemenangan kerana umur dipanjangkan sehingga ke akhir Ramadhan. Dan syawal disambut dengan umur yang berkat,ameen. Walaupun tiada ucapan istimewa, sambutan yang meriah, majlis makan yang sedap, hadiah – hadiah, tetapi cukuplah ucapan dari sebahagian sahabat yang ukhwah diikat dengan tali Allah, ‘sambutan’ menziarahi sanak saudara yang merupakan sunnah, majlis makan juadah hari raya dan yang paling penting sekali ialah ‘hadiah ‘ ikhlas dari Allah.

‘Hadiah’ yang bermakna untuk tahun ini, yang mana hadiah ini tidak siapa pun yang mampu memberinya kepada saya kerana harganya terlalu mahal! Dan ianya tidak boleh dibeli. Di sini, saya mahu berkongsi dengan para pembaca sekalian tentang ‘hadiah’ yang Allah beri pada saya.

Pagi lagi saya dikejutkan oleh satu panggilan emergency dari ladang oleh pekerja saya. Saya sememangnya bersedia untuk on call sekiranya ada apa-apa terjadi pada ternakan saya. Saya terus bergegas ke ladang seusai sarapan bersama keluarga. Saya dipahamkan ada seekor kambing dying, dalam menunggu masa untuk dicabut nyawa akibat dehydration dan 3 kemungkinan sebab lain. Malangnya, oleh kerana terlalu lewat, seekor induk bunting itupun telah mati selepas saya sampai. Selesai proses post-mortem, saya dapati ada beberapa langkah perubahan yang perlu saya jalankan di ladang. Tengah hari itu, saya berfikir, hikmah usia yang Allah berikan.


Penyebab #1

Penyebab #2

Penyebab #3

Janin kambing boer (2bulan dalam kandungan)


Dengan rahmat Allah, pada 21 september ini lah, Allah telah memberi umur kepada saya,tetapi tidak kepada ternakan saya. Dalam diam, saya bersyukur dengan nikmat usia. Ianya satu ‘hadiah’ ujian dari Nya untuk menjadikan perusahaan saya ini maju dan terbaik dari segi pengurusan. Disebabkan kematian ini, saya kerugian kira-kira RM1000 dan setelah melihat hikmahnya, pengalaman ini juga tidak dapat dibeli dengan nilai itu kecuali setelah kita melalui proses tersebut.

Tidak cukup dengan itu, saya sekali lagi diuji dengan ‘hadiah’ dari Allah. Tetapi kisah ini akan saya kongsikan pada semua pada entry yang akan datang jika diizinNya.

Wasalam….

|
This entry was posted on 9:38 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

On May 10, 2011 at 5:25 PM , Mazni Azmi said...

Assalamu'alaikum Wrmbth,

Boleh kongsikan penyebab kematian kambing saudara?

Ada 3 sebab kan? Terima kasih ya

Fairul http://kambinghalal.blogspot.com