Halaqoh yang ku rindui
7:56 AM | Author: Jariah Agro Farm

Gelap hati tanpa pengisian rohani yang mentarbiyah jiwa. Saya rasa hati ni kosong tanpa majlis2 ilmu. Aiiii…mungkin kesibukan dunia yang melalaikan, ni blm lagi ada komitmen kerja yang menimbun, dan komitmen2 lain yang mungkin menambahkan lagi ke’bizi’an sedia ada. Tapi rasanya kerja sendiri macam saya ni lagi banyak kerja berbanding kerja makan gaji..xkerja, xde duit..kalau makan gaji, kerja ke xkerja ke..gaji tetap masyuk..dan mungkin ini lah penyebab saya jarang hadiri halaqah atau usrah yang dijalankan oleh muslimin g7 di Bandar Tasik Selatan. Walaupun usrah g7 itu hanya diadakan 2minggu sekali (tapi, dah lama xde kan?), namun komitmen dan kesungguhan utk hadirinya masih lagi pudar. Mungkin juga faktor jarak yang agak ketara menyebabkan halangan utk hadir. Ya, itu hanyalah alasan semata-mata. Kalau iman ni kuat, jauh mana pun, saya tetap hadir utk timba ilmu dan diberi peringatan. Sebab utamanya adalah IMAN YANG LEMAH. Ya Allah, kuatkan la imanku..

Kerinduan terhadap halaqah saya cuba padamkan dengan mencari majlis2 ilmu di masjid kampung saya (Shah Alam). Tapi malangnya, masjid di Sungai Kandis sunyi sepi dari majlis2 ilmu seperti yang diharapkan. Ahhh…kecewanya saya. Bukan nak salahkan sesiapa, tapi hakikatnya ialah AJK masjid kampung saya tidak (boleh dikatakan GAGAL) dapat menyediakan juadah2 dan hidangan santapan rohani yang kami harapkan. Rata-rata penduduk kampung sememangnya kecewa dengan pengurusan masjid. Alasannya ialah masjid bukan utk berpolitik..ape ni? Kami nak belajar dan mendengar tazkirah la wak (panggilan nazir masjid), bukan nak berpolitik. Ianya berbeza sekali dengan pengurusan masjid beberapa tahun lalu yang padat dan sendat dengan mjlis ilmu dan tazkirah yang dipengerusikan oleh pakcik saya. Sampai masa AJK-AJK masjid bertukar, pakcik saya difitnah oleh orang-orang ‘merah’ (AMNO ke?) dan diturunkan dari jawatannya. Sekarang, kita lihat masjid diuruskan dengan tidak professional dan sepi dari majlis ilmu. Orang-orang merah ni memang kepala nya jumud. Masjid bukan hanya utk solat je wak..banyak lagi yang boleh dibuat. (Wak nazir ni confirm la org merah)


Itu cerita di masjid kampung saya, cerita hakiki yang terjadi. Jadi, saya dengan inisiatif sendiri mencari majlis2 ilmu di kawasan kariah sebelah (Teluk Menegon). Kira-kira 4km dari kariah masjid saya. Ada masjid juga, tapi sunyi juga…aiii..cmne ni..saya teruskan perjalanan lagi. Dengan kesejukan dingin malam, saya meranduk kesesakan jalan dengan menaiki motor kriss hitam kesayangan saya. Berbaju melayu, berkain pelekat dan berkopiah saya tidak menghiraukan arahan kerajaan utk memakai helmet bila dijalan raya. Apatah lagi saya menunggang menentang arus lalulintas. Polis xde malam2 kan. Ada juga yang memandang sinis, “pakai kain pelekat je naik motor?” mungkin itu yang mereka perkatakan. “Peduli apa aku”. Dengan hati kering, itulah yang akan saya menjawab pada mereka. Tak jauh dari masjid Teluk Menegon, sayup-sayup saya kedengaran suara dari corong pembesar suara. Dan, Alhamdulillah..akhirnya saya terjumpa surau yang ada majlis ilmu, lantas saya melulu masuk ke perkarangan surau tersebut, parking dan duduk bersama2 jemaah disitu. Ustaz Mohd Kamal dengan kitab La Tahzan. Saya semat baik-baik segala apa isi dan ilmu yang diberikan oleh ustaz tersebut di kotak memori saya supaya dapat disampaikan kepada yang lain nanti. Saya kenal sangat dengan ustaz ni. Beliau adalah kawan rapat ayah saya dan merupakan bekas pengajar di KISAS. Seronok rasanya apabila kerinduan terhadap halaqoh digantikan dengan ceramah-ceramah agama di sini. Wlaupun 4-5km jauhnya, setakat ini saya istiqamah dengan ceramah di surau Nurul Hidayah yang diadakan hampir setiap hari. Selesai solat magrib berjemaah di masjid Sungai Kandis, saya bingkas bangun untuk ke Surau Nurul Hidayah utk mencari nur hidayah yang semakin malap dalam jiwa saya ni.


Apa yang perlu dipertikaikan ialah, kenapa masjid besar-besar tetapi gagal diimarahkan oleh jawatankuasa masjid? Dibiarkan sepi tanpa acara-acara keagamaan dan ceramah-ceramah. Kemeriahan di surau tersebut melebihi daripada masjid Teluk Menegon walaupun hanya 200meter jaraknya. Gagal utk diimarahkan. Salah siapa? ahli kariah atau jawatankuasa masjid? Satu perkara lagi, saya dapat tahu yang jawatankuasa surau Nurul Hidayah ini terdiri daripada ‘orang-orang hijau’ berbanding dengan jawatankuasa masjid yang terdiri daripada ‘orang-orang merah’. Kita sendiri dapat menilai orang mana yang betul-betul perjuangkan agama melalui platform nya. Hijau atau merah???


Saya terkejut sekali apabila melihat majoriti orang kampung saya turut ‘berhijrah’ ke surau berkenaan utk menghadiri ceramah agama. Jelas menunjukkan bahawa penduduk kampung tandus dengan ilmu agama yang gagal disediakan oleh jawatankuasa masjid. Bulan depan jawatankuasa masjid ditukar dan semasa pencalonan saya tengok ramai ‘orang-orang hijau’ dicalonkan termasuk la pakcik saya. Lebih-lebih lagi apabila kerajaan negeri bertukar tangan ke Pakatan Rakyat. Depa malu sendiri la, orang-orang merah pun tarik diri apabila dicalonkan..haha..xkan la nak teruskan jawatan tu jgk kalau dah jelas depa gagal mentadbir masjid dgn sebaik2nya. Hangpa turun lagi baik. Buat perabih beras ja.

Tepuk dada Tanya lah iman




|
This entry was posted on 7:56 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On May 21, 2009 at 2:14 AM , G7 said...

SUBHANALLAH....
terasa rindu suasana itu....ustaz kamal...huhuhuhu...kenal...kenal...kenal...cikgu disiplin sekolah merangkap warden asrama kat kisas...

 
On June 13, 2009 at 2:23 AM , Jariah Agro Farm said...

hehehe..mmg la knl sgt sbb kisas kan..jom same2 timba ilmu..dn ustz kamal,walaupun suka menampar org (dlu la),tp ilmu nya..subhanallah!