11:53 PM | Author: Jariah Agro Farm


Mencintai tidak semestinya memiliki? Baru-baru ni saya disogokkan dengan persoalan ini daripada seorang shbt. Emm…mungkin sekarang ni umur kami dah melangkah ke tahap yang ‘kira patut’ utk berkahwin..jadi banyakla persoalan yang bermain di benak mereka-mereka ini tentang ‘cinta’…geli lak mendengo nye!..hehe..saya ni bkn la seorang yang tahu serba serbi tentang bab ni tapi hanya sekadar memberi pendapat dan pendirian yang dipegang. Haha..(mungkin baru2 ni je slpas ‘bangun dari tidur’ yang panjang)..heh,mungkin shbt yang bertanya tu membaca artikel ni sbb beliau merupakan pelayar setia blog sy yg xseberapa ni. Saya tertarik utk berkongsi persoalan ni kerana ianya penuh dengan pendapat dan ‘arguing’.

Shbt saya tu bertanyakan adakah saya bersetuju dengan frasa ‘mencintai tidak semestinya memiliki’. Dan terang-terangan sy menjawab, TIDAK. Kerana apa saya tidak bersetuju adalah kerana saya tahu ianya ternyata terpesong sama sekali. Apabila saya tersedar dan ‘bangun dari tidur’ itu, pendirian saya adalah mencintai semestinya dan dengan kata lain wajib memiliki. Cmne lak wajib memiliki?? Kerana cinta yang sebenarnya dikatakan cinta itu adalah cinta selepas berkahwin dan selepas memiliki, cinta yang sepenuhnya utk suami atau isteri anda. Bagi saya, SALAH sama sekali apabila hadir secalit perasaan cinta seseorang kepada org lain selain suami atau isteri mereka. Itu yang saya cuba utk praktik kan hari ni. Kita semua tahu, kes2 penceraian di Malaysia hari ni amat tinggi sekali sehinggakan ada yang bergelar suami isteri hanya 3hari sahaja! Wahhh….apa ni, adakah institusi perkahwinan yang mulia ini dibina main2 dan hanya suka2 sahaja? Adalah mereka tidak tahu bahawa arasy Allah akan bergegar sekiranya lafaz talak itu diungkapkan dari mulut suami? Kebelakangan ni banyak kes2 penceraian berlaku atas pelbagai sebab. Dan antaranya adalah HADIR PERASAAN CINTA terhadap org lain selain suami atau isteri kita.

Malah ada yang institusi perkahwinan mereka sudah mencapai 20-30tahun sanggup utk bercerai berai kerana hadir org ketiga. Na’uzubillah..ya Allah lindungi aku dari perkara2 itu..bagi yang sudah terlanjur mencintai slain isteri atau suami anda, PADAM kan perasaan itu dan beri sepenuhnya kepada yang berhak menerimanya dengan lafaz akad yang sah. Saya sendiri dalam usaha utk mencari dan mengecap cinta Hakiki berbanding cinta manusia sebelum ada ikatan sah. Saya hanya meluahkan pendapat saya yang mungkin boleh diterima oleh sesetengah org dan mungkin hanya berkata ‘poyo’ la..ckp je lebih..apa pun, lantak korang la..haha..yang penting, andai ada ruang utk ku kembali, ku akan menggunakan ruang itu sepenuhnya utk memperbaiki diri. Junjungan kita bersabda, maka celaka lah bagi org yang hari ini lebih buruk dan lebih teruk dari semalam. Dalam memperbaiki diri, ini yang saya lakukan utk berkongsi dgn para pembaca supaya apa yang saya katakan ini, dpt saya amalkan..insyallah..

Emmm..berbalik kepada shbt sy yang bertanya tu, dia sebetulnya kagum dengan seseorang yang mempunyai peribadi yang baik. Biarla sy gelarkannya si A. Beliau bertanya adakah patut dia mencintainya kerana mengkagumi peribadi si A. Maka saya berkata xperlu mengkagumi utk mencintai, tetapi ianya lebih selamat dan lebih baik sekiranya mengkagumi utk mencontohi. Tak salah kalau kita nak mengkagumi peribadi seseorang yang baik dan soleh sekiranya kita menjadikan dia sebagai contoh. Bukan utk mencintai. Saya ulang sekali lagi, bukan utk mencintai. Kan lebih elok kalau kita mencontohinya sahaja..kan? memangla kita mahu kan pasangan hidup yang soleh atau solehah, sume org nak yg baik je..tp kalau kita sendiri tidak soleh, tidak solehah..layak kah kita?? Sebab tu saya berkata, lebih elok kalau kita mencontohi dan menjadi seperti si dia. Ada perkaitannya dengan konsep menjadi sebelum mencari. Jadilah soleh dahulu utk mendapatkan yg solehah..Allah dah janjikan dalam Surah An-Nur ayat ke 26..itu janji Nya..

Ingat tu, mencintai wajib memiliki iaitu cinta selepas kahwin dan harus mengkagumi utk mencontohi bukan utk mencintai.
|
This entry was posted on 11:53 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: