Secicip Rezeki
10:59 AM | Author: Jariah Agro Farm


12.36malam. Saya baru balik dari berjumpa dengan pembekal kain untuk memenuhi tempahan membuat uniform sukan PASTI. Waktu ini bagi saya awal sekiranya mahu dibandingkan saat saya di UKM dahulu. Pernah dahulu saya pulang ke kolej pukul 3pagi kerana memantau progress pembikinan tshirt. Bagi saya, biarlah hasil yang pelanggan mahu tepat dan memuaskan hati. Saya berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk pelanggan-pelanggan saya. Pernah juga dahulu saya terpaksa tidur di dalam kereta kerana pintu kolej sudah ditutup. Biasanya kalau pak guard yang rapat dengan saya dan boleh kautim dengan saya, dia akan izinkan saya masuk. Malangnya, masa itu pak guard yang xboleh kautim yang bertugas (kami gelarkan dia sebagai pak guard teksi). Pernah juga saya tidak tidur semalaman kerana bisnes saya ini. Kerana apa? Demi sesuap nasi dan secebis rezeki. Saya perlu untuk mencarinya untuk membolehkan saya terus berdikari tanpa bantuan kewangan dari keluarga.

progression baju custom

Dalam pada rakan-rakan lain leka dibuai mimpi, leka dengan game ‘football manager’ atau ‘euro’nya, leka dengan menonton movie-movie yang baru di ‘download’, saya mencekang mata demi mencari rezeki. Walaupun dalam pengajian, saya tetap menyambil untuk berbisnes kerana keperluan dan minat. Pengajian saya di UKM tidak pernah sekali saya abaikan, dan Alhamdulillah prestasi akademik saya lebih baik daripada rakan-rakan lain. Ada juga yang lebih tinggi dari saya dan berjaya menjawat jawatan tutor di UKM sekarang. Tetapi bezanya, mungkin mereka mempunyai lebih masa untuk belajar dan mengulangkaji pelajaran manakala saya pula, dengan waktu yang terhad, saya membahagikan masa antara bisnes dan pelajaran. Bila bisnes, fokus saya pada bisnes dan bila ulangkaji fokus saya pada pelajaran. Pujian bagi Allah, saya berjaya mendapat Anugerah Dekan separuh daripada jumlah semester pengajian saya. Walaupun begitu, ini juga menjadi tohmahan dan menjadi bahan perli kerana saya sehingga sekarang masih lagi tidak bekerja dan tiada gaji tetap. Saya hanya tersenyum.


meja study masa belajar dlu

Menceritakan usaha saya dalam bisnes ini banyak sangat dugaan yang perlu ditempuh. Tiada jalan mudah. Sekonyong-konyong saya membawa bungkusan tshirt untuk dihantar ke pelanggan hanya dengan menaiki motor. Bungkusan yang diletakkan di bahagian bakul motor itu sungguh menyesakkan pemanduan sekiranya pemandu tidak mahir. Cuba anda bayangkan, bungkusan yang berisi kira-kira 80-100 helai baju itu parasnya setinggi dagu saya dan saya terpaksa untuk memeluk bungkusan itu sambil mengawal handle motor. Biasanya, sekiranya saya penat memandu, bungkusan itu akan menjadi tempat mendagu sambil membawa motor! Dan dengan bungkusan yang menyesakkan itu ditambah lagi dengan kesesakan lalulintas di KL. Saya terpaksa mencilok untuk teruskan perjalanan. Pengawalan handle pasti akan terlalu sukar dengan hadirnya bungkusan tersebut. Ditambah pula dengan hujan yang lebat pada masa itu…ahhhh….sungguh mencabar..berhujan berpanas sudah menjadi lumrah dan kebiasaan bagi saya dalam bisnes baju ini..hati kecil saya berkata, susahnya mencari secicip rezeki. Mungkin ini keadaannya yang terjadi pada mak ayah untuk membesarkan 8orang anaknya. Sungguh ku menghargai pengorbananmu ayah dan ibu…


Dengan berbisnes semasa pengajian inilah saya dapat menyimpan wang biasiswa daripada digunakan. Mungkin hanya untuk membayar yuran kuliah sahaja. Selebihnya saya simpan. Tidak hairanlah saya mampu untuk membantu abang saya semasa walimahnya dan simpanan saya masih lagi lima angka. Tidak terjejas sama sekali. Bukannya senang itu mencapai tahap itu. Simpanan itu menjadi ‘tiket’ untuk meyakinkan ayah dan ibu saya untuk saya melangkah ke alam keluarga nanti. Dengan wang itu juga saya melabur di dalam bisnes baru sekarang ini. Juga kerana minat dan sunnah. Perjalanan perniagaan saya tidak berhenti setakat ini, tetapi akan datang saya akan menceburkan diri dalam bidang hartanah (mungkin?) dengan bermodalkan pusingan wang keuntungan bidang peternakan ini. Penat jerih, madu dan tuba, manis dan pahit wajib dilalui setiap bisnes. Membina dari pengalaman dan perbaikinya. Ahhh….seronoknya berniaga..


Biarlah tiada tali leher skalipun, biarlah tiada kolar putih yang menghiasi leherku, biarlah tiada kasut hitam berkilat di sarungkan ke kakiku, biarlah tiada seluar hitam bergosok rapi, biarlah tiada kereta mahal bergaya, biarlah tiada jawatan tinggi melangit…namun aku tetap begini..mana tanding seluar lusuhku dengan seluar mereka berjenama ‘D’urban’, mana tanding baju kerjaku yang buruk dengan baju mereka berjenama ‘charlie’, mana tanding but kuningku dengan kasut mereka berjenama ‘crocodile’, mana tanding motor hitam buruk ku dengan kereta MyVi mereka, mana tanding jawatanku di ladang dengan jawatan PROFESIONAL mereka! mana tanding! Mana tanding! Tidak tertanding…! Aku hanya peniaga…peniaga..peternak..mana tanding……..kau dengan keprofesionalmu…aku dengan ketidakprofesionalku..kau pegawai, aku pencacai..kau engineer, aku apa yang ada…kau doktor, aku kerja kotor… kau pensyarah, kerjaku susah…mana tanding dengan mu..

Tapi, jalan rezeki 90% pada berniaga..sabda Junjungan yang mereka lupa..terus lupa….dan terus lupa

|
This entry was posted on 10:59 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: